Najlepsze miasta, korzysta z technologii jakie dostarczają światowe korporacje takie jak np. IBM czy Cisco aby stworzyć miasto dla ludzi – połączenie technologii aby ułatwiać mieszkańcom codzienne funkcjonowanie oraz stworzenie warunków do tego aby miasto było nisko-emisyjne a jego przestrzeń publiczna była tworzona z myślą o ludziach to podstawa aby przyciągnąć kapitał ludzki i finansowy. To jedyna droga dynamicznego rozwoju w warunkach globalnej konkurencji XXI w.
Warto zadbać aby miasta w Polsce, nie zostały w tym wyścigu na szarym końcu. Moim zdaniem, teraz gdy w Polsce możemy wykorzystać różne źródła finansowania rozwoju i rewitalizacji (dotacje UE, mechanizmy zwrotne, PPP, koncesje) stoimy przed szansą by zrobić prawdziwy skok rozwojowy i jakościowy i stworzyć miasta dla ludzi. Jest tylko proste pytanie: Czy nasze Samorządy sprostają wyzwaniu i skorzystają na wdrażaniu idei MiastoPRO by wyprzedzić konkurencję w walce o kapitał ludzki i finansowy ?
Wykorzystując siłę jaką daje społeczna aktywność mieszkańców i czerpiąc inspirację z projektów składanych w ramach budżetów obywatelskich należy stworzyć obszary funkcjonalne miast oparte na idei MiastoPRO (alt. Smart City). Osobiście nie używam określenie Smart City gdyż w mojej opinii MiastoPRO (Profesjonalnie zarządzane) w warunkach polskich jest lepszą nazwą i łączy ideę Smart z uniwersalnym projektowaniem przestrzeni publicznej. Ale nie nazwa jest tu najważniejsza a cel jakim jest “miasto dla ludzi”
Wizja i oferta miasta, która umożliwia przyciąganie kapitału ludzkiego i finansowego oraz połączenie technologii oferowanej przez biznes z energią mieszkańców i wiedzą ekspertów, którzy potrafią tworzyć rozwiązania uniwersalne to trzy filary dla rozwoju idei MiastoPRO w praktyce. Umiejętne stworzenie warunków do rozwoju projektów obywatelskich i wizji wykorzystania technologii działającej w tle dla wygody mieszkańców miast połączona z rewitalizacją i rozwojem przestrzeni publicznej w oparciu o reguły uniwersalnego projektowania to wizja miasta dla ludzi, która może się sprawdzić również w Polsce. Moim zdaniem o rozwoju miast i ich pozycji zadecyduje sposób w jaki będą rozwijały przestrzeń publiczną do roku 2020. Promowanie przestrzeni o niskiej jakości, które często w niedalekiej przeszłości miało miejsce może spowodować, że odpłynie z miast kapitał ludzki a wraz z nim również takie miasta opuści kapitał finansowy. Wszytko zależy od tego czy będziemy potrafili inteligentnie zarządzać zmianą jakości miasta i czy Samorząd zrozumie, że miasto jest dla ludzi (nie inaczej!).
Warto zobaczyć jak promują się najlepsi, którzy widzą wartość idei rozwoju miast dla ludzi i widzą w tym również przestrzeń biznesową. Warto się zatem zastanowić jak nasi Samorządowcy wykorzystają swoją szansę aby nam żyło się lepiej w miastach. Przykład promocji biznesu i miasta, choć wiemy że właśnie Barcelona ma jeszcze dużo do zrobienia aby poprawić przestrzeń publiczną miasta (np. dostępność do stacji metra). Ta miła dla oka wizja pokazuje, że wyścig już się zaczął …
Zresztą zobaczcie sami:
Kolejny ciekawy sposób na promocję znalazła firma Cisco, która wraz z Barceloną wskazuje na potrzebę rozwoju idei miasta mądrze zarządzanego (Smart City) aby pokazać, że zarówno w biznesie jak i w zarządzaniu miastem najważniejszy jest człowiek, bo miasto jest dla ludzi !